02691011014 info@sarayemehr026.ir

سرای محله چیست!!؟؟

سرای محلات جزئی از نهاد مدیریت محله شهری است. در سال ۱۳۹۳ در شهرداری تهران آیین نامه ای تدوین شد تا در هر محله به منظور جلب مشارکت های مردمی، نهاد مدیریت محله در محلات شهر تهران تشکیل گردد. ساختار اجتماعی مدیریت محله از فعالین اجتماعی محلات شکل گرفت. اغلب سرای محلات توسط گروه های فعال اجتماعی ، سمن ها و معتمدین شهری اداره میشود.

 عنایت به وظایف و نقش شهرداری در گسترش مشارکت و حضور شهروندان در عرضه های مختلف و سیاست محله محوری و در راستای تحقق مفاد بندهای ۲و۵و۷ مندرج در ماده ۷۱۴ قانون وظایف و تشکیلات شورای اسلامی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی و به استناد مصوبات ۱۸۸۵-۷۱۹-۱۶۰مورخ ۱۰/۲/۸۵ برای مهیا کردن شرایط و زمینه های قانونی ،اجرایی وتشکیلاتی لازم در جهت شکل گیری مشارکت آگاهانه ،معنادار ،قاعده مند و پایدار و استفاده بهینه مدیریت شهری از سرمایه اجتماعی “دستورالعمل ساماندهی مشارکت های اجتماعی درمحلات هرشهر ” تصویب می شود.

اهداف تشکیل مدیریت محله

۱_ افزایش مشارکت مردمی در اداره امور شهر از طریق بکارگیری توانمند یها و ظرفیت های مادی و معنوی آنان و استفاده مناسب از امکانات محلی

۲-ایجاد یک رکن اجرایی در سطح محله متناسب با رکن مشورتی و نظارتی شورایاری

۳-افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین شهرداری و ساکنین

۴- تطابق هر چه بیشتر تصمیمات ،برنامه ها و فعالیت های شهرداری با خواسته ها و مطالبات اصلی و مهم مردم

۵-تلاش در جهت احیاء و برجسته سازی هویت و جایگاه محله ای

۶-افزایش همکاری مشترک شهروندان و شهرداری در انجام فعالیت های مختلف فرهنگی ،اجتماعی و رفاهی

 

سرای محله کجا است؟

سرای محلات ساختمانی است که در آن همکاری ها و آموزش ها و… انجام میشود یا به طور مشخص مدیر محله در آن مستقر شده تا امور محوله را انجام دهد.

سرای محلات زیر نظر کجا است؟

سرای محله نهادی زیر مجموعه شهرداری است که به صورت داوطلبانه توسط گروه های شناسایی شده و گروه های مردم نهاد معرفی شده سازمان فرهنگی ، اجتماعی ورزشی محل اداره می‌شود. سرای محله معمولاً خانه‌هایی را اداره می‌کند که هر کدام به یکی از جنبه‌های فرهنگی، هنری، تفریحی، ورزشی یا دینی در محله اختصاص دارند.

برنامه های سرای محلات

سرای محلات بیشتر فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی و ورزشی را در چارچوب فعالیت های خود دارد. فعالیت سرای محلات با هدف افزایش مشارکت اجتماعی بر بستر برنامه هایی تدوین شده تا بستر مشارکت اجتماعی و مشارکت مدنی را در سطح محلات تقویت کند.

پین کردن این در Pinterest